CFL Customer For Life

The Human Element i Kundrelationer

Målet för programmet

är att öka graden av kundfokus i din organisation. Det kan ske genom att du som deltagare under kursen får möjlighet att:

  • Identifiera dina styrkor och svagheter i kundrelationer – såväl externa som interna - samt utveckla strategier för förbättringar
  • Undersöka dina försvarsbeteenden som omedvetet hindrar dig från att ge god kundservice
  • Öva empatiskt lyssnande och lär dig hur klagomål från kunder kan hanteras och vändas till varaktiga kundrelationer
  • Lära hur du med framgång kan uppträda mot krävande kunder
  • Uppleva hur kunder tänker och vad som kan motivera dem i deras beslut
  • Utveckla en kundservicepolicy för ditt företag/verksamhet
  • Lära dig att skapa ett klimat där människor tycker att det känns så bra att göra affärer med dig att de blir varaktiga kunder

Följande teman tas upp:

I) Att skapa kunder och långvariga kundrelationer

  • Mål och arbetsform för kursen
  • Dålig och god kundservice
  • Kostnad för dålig kundservice
  • THE i kundservice - ett unikt förhållningssätt
  • FIRO-teorin och excellent kundservice
  • Organisationens styrkort

II) Du och kunden

  • Att möta utmanande kunder
  • Hur hantera missförstånd och klagomål
  • Självskattningsinstrumnet
  • Attitydens avgörande betydelse
  • Att lyssna på kunden
  • Personligt styrkort

III) Tillämpningar och verktyg

  • Kreativ problemlösning
  • Att möta kunden
  • Kundservice i praktiken – spel
  • Tips och metoder
  • Handlingsplan
  • Att pröva olika förhållningssätt

Additional information